تهیه فایل کامفار گزارش توجیهی

نرم افزار کامفار کلمه کامفار یا COMFAR کوتاه‌ شده‌ی عبارت انگلیسی COmputer Model for Feasibility Analysis and Reporting است که به «مدل کامپیوتری برای آنالیز امکان‌سنجی و گزارش‌گیری» ترجمه شده است. این کلمه نام نرم‌افزاری است که برای امکان سنجی و گزارش‌گیری در طرح‌ های اقتصادی به کار می‌رود. وقت آن گذشته است که کارشناسان اقتصادی و مدیریت مالی بر روی دفترچه خود یا نرم‌ افزار های ساده، اطلاعات مالی را یادداشت کنند و با کنار هم قرار دادن آن‌ ها، در مورد سرنوشت یک پروژه تصمیم بگیرند. امروزه کار تحلیل مالی و اقتصای طرح های سرمایه‌گذاری به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است و نرم‌ افزارهای متنوعی برای این کار به بازار آمده است که در اینجا به یکی از مهم ترین آن‌ ها می‌ پردازیم. در ادامه به معرفی نرم افزار کامفار خواهیم پرداخت. برای معرفی نرم افزار کامفار باید گفت که این نرم افزار به وسیله‌ی بخش ارزیابی اقتصادی واحد عملیات یونیدو در سال 1979 در شهر نیویورک تولید و منتشر شد. نسخه ی اولیه ی این برنامه از زبان های برنامه نویسی پاسکال و C که قریب به 50 هزار خط بود نوشته شده است، این تعداد خط های کدنویسی شده معادل با یک کتاب 2500 صفحه ای است و طراحی این نرم افزار توسط یک تیم 7 نفره در طول مدت یک و نیم سال انجام شد. در نتیجه می توان گفت که نرم افزار کامفار یکی از بزرگترین نرم افزار های نوشته شده در طول تاریخ برنامه نویسی است. جهت تکمیل معرفی نرم افزار کامفار جالب است بدانید که در ساخت نرم افزار کامفار از تجربه ی بیش از 30 موسسه ی ازریابی اقتصادی کشورهای گوناگون استفاده شده است و برطرف کردن باگ ها و اشکالات موجود در نرم افزار کامفار حدود سه سال به طول انجامید و نهایتاً در سال 1983 این نرم افزار به بازار معرفی شد. هزینه های کلی برای تهیه و ساخت این برنامه مبلغی حدود یک و نیم میلیون دلار بوده است، در معرفی نرم افزار کامفار این نکته نباید ناگفته بماند که نرم افزار کامفار در زمان خود یکی از پرهزینه ترین نرم افزار های ساخته شده بود. تا جایی که حالا بیش از نیم میلیون نسخه از نرم افزار کامفار به 15 زبان دنیا ترجمه شده و مورد استفاده قرار می گیرد.     این نکته همواره حائز اهمیت بوده است که ایده‎های متفاوت جهت سرمایه گذاری و انتخاب مطرح می شوند، پس این مورد طبیعی است که سرمایه گذاران همیشه به دنبال این هستند که راه حل‎های متفاوتی برای اخذ بهترین تصمیم داشته باشند. اما با وجود پارامترهای زیادی که برای محاسبات وجود داشت، محاسبات را آنقدر پیچیده می کردند که سرمایه گذاران همیشه برای تصمیم گیری مردد بوده و گاهاً حتی بعد از تصمیم گیری نیز دچار شک می شدند. سرمایه گذاران به این نکته توجه دارند که نگرش‎های متفاوت به یک موضوع خاص، باعث می شود تا نتایج متفاوتی از آن موضوع حاصل شود. به بیانی بهتر در یک طرح، برخی از محاسبات طرح را اقتصادی جلوه می دهد و برخی دیگر از محاسبات با روش دیگر، کلاً طرح را رد می کند و در صلاحیت انجام شدن نمی داند. تمامی این موارد دلیل بر این شد که مسئولان به فکر استاندارد کردن طرح ها با استفاده از تعریف ها و محاسبات استاندارد شده بیفتند. این چاره جویی در حالی بود که مشکل اصلی که همان پیچیدگی عملیات محاسباتی بود، باقی ماند. برای همین کمیته‎ای در UNIDO برای استاندارد و کامپیوتری کردن ارزیابی اقتصادی طرح ها ایجاد شد و به معرفی نرم افزار کامفار پرداختند.  

تهیه فایل کامفار برای پروژه ها

نرم افزار کامفار یکی از پراعتبارترین نرم افزارهای تحلیلی و درحقیقت یک مدل رایانه ای با هدف تحلیل و امکان سنجی در حوزه های فنی، اقتصادی و مالی می باشد و به جهت تحلیل طرح های کشاورزی، صنعتی، تجاری و معدنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مدل اصلی مورد استفاده در نرم افزار کامفار، زبانهای پاسکال و C هستند که از معتبرترین و پرکاربرد ترین زبانهای برنامه نویسی محسوب می شوند و میتوان حجم آن را قریب به ۵۰۰۰ خط در نظر گرفت. از جمله مشکلات مربوط به سرمایه گذاری، وجود ایده های متفاوت بود که نیاز به تصمیم گیری صحیح داشت. از طرفی شاخص های ارزیابی زیادی وجود داشتند که محاسبات را پیچیده کرده و سبب ایجاد ابهام در پیش بینی نتایج می شد. یکی از مشکلات پیش رو در این رابطه، وجود دو نگرش متفاوت مرتبط با طرح بود که موجب اقتصادی شدن طرح از یک نقطه نظر و غیر اقتصادی شدن آن از نقطه نظری دیگر بود. از این رو کمیته ای جهت حل مشکلات موجود تشکیل گردید که هدف آن استاندارد سازی داده ها به کمک آنالیز و تحلیل اقتصادی پروژه ها بود و نهایتا منجر به معرفی نرم افزار کامفار جهت تسریع در انجام پروژه ها گردید. تهیه فایل کامفار برای پروژه ها این امکان را فراهم می سازد که سرمایه گذاران و کار آفرینان بتوانند همزمان از چندین پارامتر استفاده کنند. از دیگر مزایای تهیه فایل کامفار برای پروژه ها، میتوان به استانداردسازی تعاریف و محاسبات به کمک این نرم افزار اشاره کرد. با استفاده از تهیه فایل کامفار برای پروژه ها میتوان درآمدها و هزینه های پروژه ها را به راحتی پیش بینی کرد و توجیه پذیری و یا قابل اجرا بودن طرح را قبل از بهره برداری مشخص نمود. به عبارت دیگر، تهیه فایل کامفار برای پروژه ها امکان تغییر پارامترهای ورودی سیستم را در حوزه های مالی و اقتصادی فراهم ساخته و در نهایت شاخص های مالی و تحلیلی آن را ارزیابی میکند. از آنجا که اجرای برنامه های تحقیقاتی همواره با سؤال های متعددی همراه بوده لذا تهیه فایل کامفار برای پروژه ها راه حل مناسبی جهت ارزیابی شاخص های مالی و در نتیجه اجرایی بودن طرح هاست. در واقع هدف از تهیه ی فایل کامفار برای پروژه ها، بررسی طرح های تحقیقاتی، محاسبه ی گزارش های مالی و اقتصادی، تسهیل سازماندهی و زمان بندی مراحل بهره برداری با کمک این نرم افزار که به عنوان یک برنامه ی رایانه ای عمل میکند، می باشد. در نهایت نتایج بدست آمده، نمایانگر محدودیت یا عدم محدودیت بودجه ی اقتصادی مدیران و سازمان های اجرایی می باشد.

تهیه بیزینس پلن یا Business Plan

یکی از مهمترین خروجی های کامفار تهیه بیزینس پلن است. داشتن یک بیزینس پلن یا همان طرح کسب و کار برای پیش‌بینی و تحلیل وضعیت کسب و کار شما در آینده و ادامه حیات شرکت، بسیار حیاتی است. بیزینس پلن برای کسب‌وکارهایی که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند، نوشته می‌شود و با گزارش توجیهی فنی، مالی و اقتصادی که در بخش قبل به آن پرداخته شد، کمی متفاوت است. در بیزینس پلن سعی می‌شود که شرایط آینده شرکت مورد بررسی قرار گیرد. یک بیزینس پلن هم می‌تواند دقیقاً با پیش‌فرض ادامه وضع موجود و هم می تواند با مبنا قرار دادن برخی تغییرات مانند اجرای طرح‌های توسعه‌ای یا بهبود در خطوط تولید و تغییرات در کیفیت محصول، نوشته شود. در این خروجی کامفار که معمولاً برای 5 تا 10 سال نوشته می‌شود در انتهای سال اول، سوم و پنجم به ترتیب اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت به محاسبه می‌شود که شامل سهم شرکت از بازار، میزان درآمد و نوع محصولات تولیدی آن خواهد بود. با مشاوره کاملا رایگان کامفارپرو بهترین انتخاب را برای سازمان خود داشته باشید. 09125856401 021-44215079

ورودی ها و خروجی های نرم افزار کامفار

نرم افزار کامفار همچون هر نرم افزار محاسباتی نیازمند یک سری ورودی هاست تا بتواند خروجی مناسبی جهت تصمیم گیری مدیران و سازمان مجری ارائه دهد. از جمله ورودی های این نرم افزار میتوان به هزینه های دائم سرمایه گذاری شامل خرید مسکن، خودرو، زمین و …، واحدهای ارزی داخلی و خارجی، هزینه های تولید از جمله تهیه ی مواد خام، انرژی، هزینه ی تبلیغات و …، هزینه ی تولید محصولات، توضیح پروژه و … اشاره کرد. تهیه فایل کامفار برای پروژه ها این قابلیت را دارد که به کمک آنالیز و تجزیه و تحلیل ورودی های سیستم، خروجی هایی از جمله: محاسبه ی سرمایه گذاری ثابت، تعیین سود و زیان پروژه، محاسبه ی قیمت نهایی به همراه تفکیک هزینه ها و محاسبه ی سرمایه ی درحال گردش را در اختیار کاربران قرار دهد. لازم به ذکر است که تهیه فایل کامفار برای پروژه ها تنها شامل موارد فوق نمی شود بلکه کاربردهای گسترده تری دارد و ذکر این موارد صرفا جهت آشنایی کاربران با نرم افزار حاضر است.    

خروجی های کامفار

در محیط ساده نرم‌افزار کامفار فارسی که با گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاهی به راحتی قابل فهم است، در ابتدا اطلاعاتی از قبیل واحد پولی کشور مورد نظر، نرخ سود بانکی، هزینه‌های ثابت، هزینه جاری و … دریافت می‌شود و اطلاعات مهمی که همان خروجی های کامفار یا گزارش کامفار  نامیده می‌شود، به کاربر داده می‌شود. خروجی های کامفار که محصول اصلی نرم‌افزار کامفار هستند، مواردی از قبیل قیمت تمام شده محصول، میزان سود و زیان پروژه، دوره بازگشت سرمایه اولیه و … است که مؤلفه‌های اصلی تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای انجام یا عدم انجام پروژه هستند. در ادامه دو تا از مهمترین خروجی های کامفار با جزئیات بیشتری توضیح داده شده است: تهیه گزارش توجیهی یا Feasibility Study از گزارش توجیهی برای بررسی ورود به یک طرح جدید و احداث کارخانه یا کارگاه جدید استفاده می‌شود که در واقع اولین چیزی است که در بررسی اولیه طرح خود به آن نیاز داریم. یک گزارش توجیهی تا آخر عمر مفید پروژه که تا 15 یا 20 سال هم می‌تواند باشد، تدوین می‌شود. فایل گزارش توجیهی که یکی از خروجی‌ های کامفار است، دارای سه بخش اصلی مطالعات بازار، بررسی‌های فنی و همچنین تجزیه و تحلیل مالی است. در واقع نرم‌افزار کامفار با داشتن اطلاعاتی از قبیل هزینه‌ های سرمایه‌گذاری، هزینه‌های ثابت و متغیر، سرمایه در گردش، ظرفیت تولید محصول یا خدمات، نرخ فروش محصول و … مدل مالی طرح را ارائه می‌دهد که در آن جریان نقدی یا CASH FLOW `پروژه به طور کامل داده شده است. با داشتن این جدول، سرمایه گذار می تواند بفهمد که آیا طرحش، توجیه فنی و مالی دارد یا خیر؟     گزارش توجیهی در واقع نمایان‌گر توجیه‌پذیر بودن یک پروژه است که آن را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد. این گزارش یک شمای کلی از مسائلی نظیر بازار، فنی و مالی را به نمایش می‌گذارد تا یک طرح توجیهی مورد پذیرش قرار گیرد. در یک طرح توجیهی باید صفر تا صد کار تحلیل شود و گزارش طرح توجیهی به خوبی پاسخگوی تمام سوالات در زمینه شروع کار باشد. پر واضح است اطلاع از محاسبات مالی و منابع به پیش‌بینی موفقیت آمیز بودن یک طرح می‌انجامد، لذا برای توجیه یک طرح یا پلن باید آن را در قالب گزارش توجیهی ارائه داد تا تمام موارد مهم در مورد آن شفاف سازی شود. یک گزارش توجیهی خوب باید شامل سه بخش باشد، که عبارتند از: تجزیه و تحلیل مالی Financial Analysis این بخش به بررسی ابعاد مالی طرح می‌پردازد تا هزینه‌ها مشخص شده و سودآوری نیز برای سرمایه گذاران اثبات شود. مطالعه بازار Market Study مطالعه بازار در طیف ابعاد مختلف بازار مثل کمبود، عرضه و تقاضا، بازار هدف و… آگاهی می‌بخشد تا نتیجه کسب و کار سودمند توجیه شود. توجیه پذیری فنی Technical Feasibility هر طرحی قاعدتا به توجیه پذیری فنی احتیاج دارد تا از لحاظ فناوری‌ای که به کار می‌رود، ظرفیت مورد نیاز، محل اجرای پروژه، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای تولید و ساختار اجرایی، نیز قابل تائید باشد.  

موارد مورد نیاز برای تهیه فایل کامفار گزارش توجیهی

اولین چیزی که در تدوین گزارش توجیهی حائز اهمیت است، امکان‌سنجی طرح است که باید طی آن طرح با جزئیات معرفی شود تا اهمیت اقتصادی آن ثابت شود و توضیحی از هدف اجرا و نحوه مدیریت آن ارائه گردد. پس از تشریح امکان پذیری طرح، به حوزه رقابت پرداخته و مزایای طرح به نسبت به رقبای دیگر و روش‌های آن برآورد می‌شود. از دیگر موارد مورد نیاز در یک گزارش توجیهی محاسبات مالی و اقتصادی است که در جدول سرمایه گذاری برآورد می‌شود و به تعبیر دیگر هزینه‌های ثابت و جاری طرح مشخص می‌شود تا با پیش بینی سود و زیان مدت بازگشت سرمایه به دست آید. چنان‌چه سودآوری آن قابل توجیه بود، سرمایه گذاری، کسب و کار و تجارت آغاز خواهند شد.  
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.